Caritas
Dziś trudno sobie wyobrazić misję Kościoła Tarnowskiego bez Caritas. Wrosła ona w życie diecezji i służy urzeczywistnianiu posługi miłości, jaką Kościół pragnie nieść każdemu człowiekowi, a zwłaszcza temu najbardziej potrzebującemu.
Nazwa "Caritas" jest dobrze znana mieszkańcom naszej diecezji, zarówno dzięki wielkim przedsięwzięciom, akcjom pomocy i licznym ośrodkom, jak też poprzez pomoc świadczoną w parafiach w sytuacjach pojedynczych ludzkich czy rodzinnych dramatów i nieszczęść.
Obecnie Caritas Diecezji Tarnowskiej dysponuje 6 domami, w których funkcjonuje 9 wyspecjalizowanych placówek, 6 świetlicami dla dzieci i młodzieży; prowadzi i wspiera 13 kuchni dla ubogich. W blisko 400 parafiach istnieją Oddziały Caritas, w których działa kilka tysięcy wolontariuszy, a w Szkolnych Kołach Caritas realizuje misję chrześcijańskiego wolontariatu blisko 3000 młodych ludzi.
Według Statutu Caritas Diecezji Tarnowskiej w skład Zarządu Caritas wchodzą: Dyrektor, Zastępca Dyrektora i Sekretarz.
Do zadań Zarządu należy:
-
organizowanie przewidzianych Statutem działań Caritas;
-
opracowywanie programów pracy Caritas oraz programów jednostek terenowych;
-
uchwalanie budżetu oraz przygotowanie sprawozdań i bilansów;
-
gospodarowanie funduszami i majątkiem Caritas;
-
systematyczne zebrania, celem omówienia bieżących spraw;
-
przygotowywanie programów rocznej działalności Caritas.
Dekanalni Duszpasterze Charytatywni
W łączności z Zarządem Diecezjalnym, który kieruje całością diecezjalnej działalności dobroczynnej, pozostają Dekanalni Duszpasterze Charytatywni, którymi są wicedziekani wszystkich dekanatów. Do ich zadań należy:
-
wspieranie Zarządu Caritas w realizacji zadań statutowych w diecezji;
-
inspirowanie działań charytatywnych w parafiach swojego dekanatu;
-
koordynowanie międzyparafialnych akcji charytatywnych;
-
nadzorowanie realizacji diecezjalnego planu działalności Caritas przez Parafialne Oddziały swojego dekanatu;
-
organizowanie pracy formacyjnej członków Parafialnych Oddziałów Caritas w ramach dekanatu oraz kolportaż materiałów formacyjnych;
-
bieżące kontrolowanie pracy Parafialnych Oddziałów Caritas;
-
udział w corocznej konferencji Dekanalnych Duszpasterzy Charytatywnych.
Parafialne Oddziały Caritas
-
W większości parafii diecezji tarnowskiej istnieje Oddział Caritas. To przede wszystkim przez nie Caritas dociera do potrzebujących i świadczy im swoją pomoc.
-
Działalnością Parafialnego Oddziału Caritas kieruje Zarząd, który stanowią: przewodniczący (proboszcz, albo wskazany przez niego kapłan), zastępca (z reguły osoba świecka lub siostra zakonna), sekretarz, skarbnik, członkowie zwyczajni.
-
Praca członków Parafialnego Oddziału Caritas jest wspierana przez innych wiernych, którzy poświęcają się służbie na rzecz osób znajdujących się w jakiejkolwiek trudnej sytuacji, z której nie potrafią wyjść o własnych siłach.
-
Zadaniem Parafialnego Oddziału jest:
-
mobilizowanie całej wspólnoty parafialnej do praktykowania miłosierdzia i dążenie do tego, aby parafia stawała się wspólnotą eucharystyczno-charytatywną przez:
a) zachęcanie wiernych do pełnienia uczynków miłosierdzia
b) kultywowanie parafialnych i rodzinnych zwyczajów charytatywnych, takich jak: Tydzień Miłosierdzia, Dzień Chorego, Św. Mikołaja, Wigilia, Opłatek itp.
c) uroczyste obchodzenie świąt związanych treściowo z miłosierdziem chrześcijańskim, a szczególnie Święta Miłosierdzia Bożego. -
stałe rozpoznawanie potrzeb i możliwości pomocy;
-
przeprowadzanie zbiórek i przyjmowanie ofiar na działalność charytatywną;
-
organizowanie i świadczenie konkretnej pomocy duchowej i materialnej osobom potrzebującym na terenie parafii;
-
prowadzenie stałej formacji swoich członków;
-
współpraca z pozostałymi grupami parafialnymi w dziele charytatywnym;
-
współpraca z Zarządem Caritas.
-
Parafialne Oddziały Caritas współpracują z pozostałymi grupami parafialnymi w przedsięwzięciach charytatywnych i ukazują im możliwości działania na tym odcinku